woensdag 13 januari 2010

#6 Het publieksbereik van Flickr

In m'n vorige bericht probeerde ik over te brengen wat je ervaart als je als argeloze bezoeker wat gaat rondneuzen op Flickr, n.l. een gevoel van volstrekte desoriëntatie. Door de post van Roos over Flickr realiseerde ik me dat de meeste bezoekers waarschijnlijk niet zomaar wat rondkijken op Flickr. Ze zoeken daar iets. Foto's van mensen in klederdracht bijvoorbeeld. Of ze zoeken andere mensen die belangstelling hebben voor klederdracht.


De hamvraag is natuurlijk of er in de Flickr-gemeenschap ook mensen zijn die geïnteresseerd zijn in historische foto's van Rotterdam en - in het verlengde daarvan - het gemeentearchief. Laten we de proef op de som nemen. Tik je "Rotterdam" in, dan vind je al gauw meer dan 400.000 resultaten. Maar als je zoekt op "Rotterdam" en "geschiedenis" krijgt je maar 202 treffers. Wie op bezoek gaat bij de Rotterdam-groep keert eveneens licht teleurgesteld huiswaarts. Wat de pakweg 1600 leden van deze groep met elkaar delen is namelijk hun voorliefde voor artistiek verantwoorde foto's van de Erasmusbrug, het Blaakse Bos en andere markante gebouwen in de stad. Wie in de verzameling van deze groep op zoek gaat naar foto's van - vooruit maar weer - de gevolgen van het bombardement, vindt voor het overgrote deel kunstzinnige afbeeldingen van de aanlichting van de Brandgrens en maar heel weinig historische foto's.

Al die bezoekers die het Nationaal Archief en het BHIC telden tijdens hun Flickr-pilots moeten toch ergens vandaan komen. Maar waar vandaan? Misschien wel van buiten de Flickr-gemeenschap. Het Nationaal Archief heeft op dit moment een - gemeten naar het aantal views en comments - behoorlijk succesvolle set over uitvindingen op Flickr The Commons. Die set staat niet op zichzelf. Hij begeleidt een tentoonstelling in de Kunsthal en daarnaast is er nog de themawebsite Uitvindingen in het Nationaal Archief. Dat geheel is weer vergezeld gegaan van een promotiecampagne. De Volkskrant heeft er aandacht aan besteed, NRC next en ook het Reformatorisch Dagblad wijdde er een artikel aan. Als een dergelijke crossmediale aanpak nodig is om je publiek te bereiken, dan zijn we er niet met alleen een cursus 23 dingen.

11 opmerkingen:

ArtsgnoJ zei

Om het laatste stuk van mijn verhaal een beetje te relativeren: heel veel comments bij de uitvindingenset van het NA komen van buitenlandse bezoekers. Het is onwaarschijnlijk dat die vanwege de Nederlandse publiciteitscampagne op Flickr zijn gaan kijken.

23 Dingen zei

Zoveel crossmediale aandacht krijgen als de pioniers, is natuurlijk lastig, maar ik denk dat je heel goed op eigen houtje promotie kunt bedrijven. Een massale oproep doen om foto's te laten maken, consequent zelf ook Flickr (of Picasa of ...) te embedden.
Jullie hebben een aantal beeldspecialisten, die zouden toch een mooi plannetje moeten kunnen maken, hoe een beter bereik te krijgen.

Over het zoekgedrag op Flickr weet ik eigenlijk niet zoveel. Kijk ik naar mezelf, dan heb ik er lol in om vanuit een plaats waar ik ben (geweest) door te klikken op de tags en bij mooie foto's te blijven hangen bij andere foto's van de maker.
Verder vind ik de groups heel leuk... ik denk dat veel mensen dat wel hebben. Is misschien ook wel een idee.
Ook zullen velen gewoon lekker ronddolen vanuit bijv. Last Seven Days.
Heb je het evaluatieverslag van het NA trouwens al gezien?

ArtsgnoJ zei

Onze beeldspecialisten houden zich niet echt bezig met zaken als publieksbereik. Daar mooie plannetjes voor maken zullen we dus bij communicatie moeten doen. Vandaar ook mijn verkenning van Flickr en vandaar ook dat ik het nuttig vind te horen hoe jij je in Flickr beweegt. Dat evaluatieverslag van het NA ken inmiddels bijna uit m'n hoofd.

METTE zei

Bij deze reageer ik even als beeldspecialist; met een "mooi plaatje" alleen ben er niet! Daarnaast hebben we zoveel mooie, leuke, interessante, spannende, fascinerende, onthullende en verbazende beelden bij het gemeentearchief dat wanneer je tegen een "beeldspecialist" zegt: "doe maar een leuk plaatje om het publieksbereik te vergroten", dat dat niet werkt.

Er moet ingesprongen worden op de actualiteit, wat leeft er in Rotterdam, wat leeft er bij andere culturele/erfgoed instellingen......dat is toch voor de communicatie afdeling?
Wij "beeldspecialisten" zorgen ervoor dat er beeld is om te laten zien en niet alleen nu maar ook in de toekomst.

ArtsgnoJ zei

@Mette: Je moet je niet aangevallen voelen, hoor ;-). Mijn opmerking was absoluut niet bedoeld als een verwijt.
Dat je er met een "mooi plaatje" alleen niet bent, weten we - ik heb er op deze blog al een paar keer over geschreven. Inspringen op de actualiteit helpt ook een beetje, maar is nog niet voldoende. En dat is nu precies waarom we nu met z'n allen met 23 archiefdingen bezig zijn.

METTE zei

@Anne: Ik voelde me niet aangevallen hoor, maar ik dacht als we het dan toch over de "beeldspecialisten" hebben.....haha
Het was niet als een terugaanval bedoelt hoor.

ArtsgnoJ zei

@Mette: Gelukkig, dan kan ik met een onbezwaard hart het weekeinde in.

Digispork zei

Ik heb je foto's op Flickr bekeken en inderdaad, met een klein beetje achtegrondkennis erbij kijk je heel anders. Dat en veel metadata maken je foto's vindbaar.

www2.0 zei

Intrigerend voorbeeld van NA. Volgens mij geldt voor photostreams hetzelfde als voor liedjes, tijdschriftencovers en tv-programma's: er is geen recept voor een hit. Wel voor een fiasco?

ArtsgnoJ zei

@www2.0 Misschien heb je gelijk, maar ik wil me daar nog niet direct bij neerleggen. Als je een persbericht verstuurt, kan je vaak ook een beetje inschatten of iets al dan niet zal worden opgepakt. Wat m.i. in dit specifieke geval een deel van succes verklaart, is dat het iets weg heeft van een rariteitenkabinet, het appelleert aan onze fascinatie voor het vreemde, het bizarre.

Mariëtte zei

@Mette: Ik denk niet dat we de ideeën over de presentatie van onze plaatjes en andere "schatten" uit ons depot alleen aan de collega's van communicatie moeten overlaten. Natuurlijk is hun inbreng onmisbaar, maar die van de beheerders denk ik juist ook. Ik geloof dat in principe zelfs iedere collega daar zinnige plannen of ideeën over zou kunnen hebben.