woensdag 23 december 2009

#4 Ik heb RSS en wat nu?

Ik wist al een tijdje dat er zoiets als RSS bestond, maar hoe je ervoor kon zorgen dat je daadwerkelijk feeds krijgt was me altijd volstrekt duister. Dankzij 23 dingen is dat raadsel nu opgelost - en heb ik een RSS reader. Maar de volgende vraag dient zich al aan: wat moet ik ermee? Antwoord: persoonlijk waarschijnlijk niet zo heel veel, professioneel des te meer.


Om met het persoonlijke te beginnen: RSS wordt gepresenteerd als wapen tegen de information overload. Dat is het natuurlijk niet. Het vergroot de stortvloed aan informatie alleen maar. Om niet bedolven te raken sluit ik in het dagelijks leven heel bewust een aantal informatiekanalen af: ik wil geen reclamefolders in m'n brievenbus, geen elektronische nieuwsbrieven in mijn mailbox, op televisie kijk ik het 8 uur journaal, maar de meeste actualiteitenrubrieken sla ik over, romans lees ik nauwelijks meer, alleen nog informatieve boeken en internet ga ik alleen maar op als ik een gerichte vraag heb. M'n vrije tijd is schaars en me erg dierbaar. Vanuit dat oogpunt zou het een beetje vreemd zijn als ik thuis met RSS aan de slag zou gaan, want geheid dat je dan een heleboel irrelevante informatie binnenkrijgt, waar je toch even een blik op moet werpen..

Als ik er vanuit een professioneel oogpunt naar kijk wordt het een ander verhaal. Zeker als we straks op meerdere platforms - eigen website, City Portal, Flickr, enz. - informatie hebben staan, is het goed een instrument te hebben waarmee we in de gaten kunnen houden wat daar gebeurt. RSS is zo'n instrument. Voorwaarde is dan wel dat we die feeds kunnen 'personaliseren'. We zitten immers niet te wachten op een feed van elke willekeurige foto die wordt geupload naar Flickr.
Gezien de matige populariteit van RSS weet ik niet of onze bezoekers er veel gebruik van zullen maken. De hard core genealogen en onderzoekers misschien. Toch denk ik dat het 'marketingtechnisch' de moeite waard is om RSS aan te bieden. En dan vooral omdat je het andere websites dan makkelijker maakt je feeds op te pikken en aan hun eigen publiek te tonen. Voor het gemeentearchief valt op dat punt nog wel wat winst te halen. Alleen Archiefforum neemt regelmatig onze berichten over. Als dankzij RSS een paar anderen dat ook gaan doen heb je je bereik al behoorlijk vergroot. De return on investment is bovendien gunstig, want je hoeft zoiets maar één keer in te richten.

2 opmerkingen:

23 Dingen zei

Grappig hoe we qua informatiebeleving wel op elkaar lijken. Je hebt wel gelijk dat je via RSS *nog* meer binnenkrijgt, maar anderzijds filter je wel uit die hele brei wat je alleen interessant vindt. Je kunt heel gericht zoeken en je op de nieuwere resultaten abonneren. En wordt het je teveel, dan is er nog die 'markeer alles als gelezen' knop. Geen centje pijn hoor :-)

Met je professionele ideeen ben ik het helemaal met je eens. ROI, marketing ... rss is dan als smeerolie. En ja, je kunt wel degelijk slimme feeds maken om te ontvangen, maar ook om te publiceren. Drupal zal daar vast en zeker tools voor hebben. En heb je die van het BHIC al 's bekeken?

ArtsgnoJ zei

@23 dingen: wat ik over m'n persoonlijke gebruik van rss schreef, is overigens geen principekwestie. Het probleem is vooral dat ik tot nu toe geen sites heb gevonden die qua inhoud en kwaliteit de moeite van het volgen waard waren. Mocht ik die later wel vinden, dan ga ik thuis vast ook rss gebruiken.
Wat het BHIC met rss doet, zou een voorbeeld kunnen zijn. Maar de keuze van het Utrechts Archief is ook interessant: bezoekers de mogelijkheid bieden zich te abonneren op nieuwe toevoegingen aan de databases a.d.h.v. de trefwoorden die bij een zoekactie zijn gebruikt.