vrijdag 18 december 2009

#2.1 Ervaringen met blogger

Mijn eerste ervaringen met de software van Blogger dateren van een paar maanden geleden. Ik herinneren me dat ik toen aangenaam verrast was. Vergeleken met veel andere contentmanagementsystemen is de gebruikersinterface een wonder van eenvoud: een bericht aanmaken? Kinderspel. Een foto plaatsen? Piece of cake. De 'look and feel' van je blog aanpassen zonder in de code te rommelen? Geen probleem. En als je toch in de code wilt rommelen - bijvoorbeeld om het formaat van een foto aan te passen - dan kan dat ook. Koppeling met andere toepassingen zoals YouTube, Flickr vergt wat meer inspanning, maar het kan wel.

Dat wil niet zeggen dat er niks te mopperen valt. Ik heb me rot gezocht naar een manier om de gepubliceerde artikelen op een andere manier doorzoekbaar te maken dan op publicatiedatum. Toen is me dat niet gelukt. Ik heb tevergeefs geprobeerd de reacties op een andere manier gepresenteerd te krijgen. Er zal vast een heel eenvoudige oplossing voor zijn, maar ik heb 'm indertijd niet gevonden. En zo zijn er nog wel meer dingen.

Maar goed, gezien het doel waarvoor het gemaakt is - allerlei gedachten meningen het internet op slingeren - is het een prima werktuig. Vraag is natuurlijk of het daarmee ook een bruikbaar instrument is voor archieven.

3 opmerkingen:

23 Dingen zei

Tja, Blogger is nog geen Drupal he :-)
Blogger heeft drie manieren om reacties weer te geven, wil je het NOG anders dan zou ik het niet weten hoor. Hoe zou je verder de berichten willen publiceren, anders dan op publicatiedatum (= omgekeerd chronologisch?). Ik las wel 's een vraag over het 'sticky' maken van een bericht, zodat ie altijd op de home te zien is. Dan moet je bijv. de datum ver vooruit te zetten. De Help biedt wel veel hulp (goh), met name als je de taal eerst even op Engels zet!

ArtsgnoJ zei

@23 dingen: wat ik eigenlijk bedoelde is dat ik de berichten, behalve chronologisch, ook bijv. op onderwerp of categorie zou willen ordenen en dus doorzoekbaar maken. Bij een aantal blogs zie je die mogelijkheid wel. Die helpfunctie heb ik nog niet geprobeerd

23 Dingen zei

Ahh... toevallig heb ik dat vandaag op de site van mijn dochtertje gedaan. We hebben een ander template gekozen (Zie de footer) en vervolgens in de stylesheet e.e.a. aangepast. Dat kan rechtstreeks in Blogger. Vervolgens wel de berichten gelabeled en een menu-item laten linken naar dat label. Verder ook zo ingesteld dat er maar 1 bericht wordt weergegeven op de home. Het is wat kunstelen, maar zij happy, ik ook happy :-)
Hoop dat dit je op ideeen brengt.