maandag 12 april 2010

#18 Boekenwurm wordt voyeur

Wat doet een boekenwurm die een cursus 23 dingen moet volgen? Die begint met ding 18, LibraryThing. Zo kon het gebeuren dat ik vorig jaar rond de kerstdagen al een account had en driftig boeken aan het invoeren was.

Hoewel ik weet dat er mensen zijn die een andere ervaring hebben, vond ik het catalogiseren met LibraryThing een eitje. Maar goed, mijn referentiekader was dan ook WinIBW van Pica. Om daarin een titel te vinden, moest je gebruik maken van commando's - die ik voortdurend vergat. Hopeloos.

De echte lol van LibraryThing is natuurlijk zien welke van jouw boeken ook bij een ander in de kast staan. Dat verschaft je namelijk een excuus om daar eens schaamteloos in te gaan rondsnuffelen. Ik schep daar groot genoegen in, net zoals ik er genoegen in schep om tijdens een wandeling bij andere mensen door het raam te loeren, om te zien hoe ze hun huis hebben ingericht. Ik geef toe, enig voyeurisme is mij niet vreemd.

Op die manier kom je overigens wel tot verrassende ontdekkingen. Zo blijk ik op LibraryThing niet alleen te staan in mijn fascinatie voor Oost-Europese geschiedenis in het algemeen en Poolse geschiedenis in het bijzonder. Neem nu God's playground van Norman Davies. Dat staat in 86 boekenkasten.

Des te vreemder vind ik het dat Nederlandse geschiedenis zo slecht vertegenwoordigd is. Bij het lichte genre, zoals Geert Maks De eeuw van mijn vader, valt dat nog wel mee. Maar als het een beetje academischer wordt, neemt het aantal boekenkasten fors af. Het alleszins leesbare Republiek van Rivaliteiten van Piet de Rooy komt bijvoorbeeld maar 9 keer voor en een klassieker als Nieuw Babylon in aanbouw van James Kennedy zelfs maar 4 keer. En zo zijn er nog wel meer titels te noemen. Het is mij daarom een raadsel wat het Nationaal Archief en het IISG op Librarything uitspoken.

2 opmerkingen:

23 Dingen zei

Hemel, wat heb je veel boeken! Heb je dat account al een tijd? Of ben je er eens een avondje lekker voor gaan zitten?
Opvallend dat wij trouwens maar 1 boek gemeen hebben; juist, De eeuw van mijn vader :-)

Het NA heeft - in navolging van bijv. de bibliotheek van het Vredespaleis - de aanwinsten uit hun bibliotheekcatalogus gekoppeld aan Librarything. Daardoor kunnen zij op de website de nieuwe titels laten zien met hun covers.
Iets voor jullie bieb?

ArtsgnoJ zei

Ik heb deze account sinds de Kerst en toen heb een paar dagen heel fanatiek zitten invoeren. Ik denk trouwens dat we vast wel meer boeken gemeen hebben. Van m'n Nederlandse literatuur zit er bijvoorbeeld nog maar heel weinig in en van m'n IDM-boeken helemaal niks. De collega van de bieb is erg enthousiast, dus wie weet wat er nog van komt ...