donderdag 1 april 2010

#16 Bedaard vraag- en antwoordspel

Tot voor kort dacht ik bij chatten vooral aan MSN. En als ik aan MSN dacht, zag ik pubertjes driftig op hun toetsenborden rammelen, hoorde ik de laatste van Beyoncé of Alicia Keys veel te hard uit de luidsprekers schallen, en zag ik schoolboeken onaangeroerd op de keukentafel liggen.

De details van wat er zoal op MSN is besproken zijn me gelukkig bespaard gebleven, maar ik weet wel dat er via dit medium heel wat ruzies zijn uitgevochten, liefdesrelaties zijn gesmeed en vervolgens weer verbroken. De suggestie dat je Instant Messaging ook kunt gebruiken voor een bedaard vraag- en antwoordspel tussen twee volwassenen, was dus wel een eye-opener. Open vraag is nog - ook nu weer - of het ook de moeite waard is. Ik ben daarom benieuwd naar de uitkomsten van de pilot van het Nationaal Archief en die van het GAR.

Eén ding kan mijns inziens nu al worden vastgesteld: de keuze van de applicatie en de plaatsing op site zijn heel belangrijk. De Google Talk chatback widget die we nu gebruiken is weliswaar goed zichtbaar, maar hij staat ook op een plek waar nauwelijks ruimte is voor toelichting. In combinatie met de nogal spartaanse opzet van de applicatie, vergt dat nogal wat van de zelfredzaamheid van onze klanten. Als we doorgaan met chatten, is een oplossing zoals Tele2 heeft gekozen, misschien het overwegen waard. Daar weet je als klant heel gauw wat je moet doen en wat je kan verwachten.

2 opmerkingen:

23 Dingen zei

De (tussen)evaluaties van de chatdiensten zijn gewoon bij het NA en BHIC op te vragen. Bij het BHIC moet je Christian van der Ven er maar eens over vragen (via een chat op hun site?).
En ja, wil je meer data bewaren, dan kom je op commerciele chatsystemen. Destijds werkten we bij al@din (de chat van de openbare bibliotheken) met een dienst die gesprekken kon doorsturen, loggen, werkt met scripts etc. Zoiets is op landelijk niveau goed te organiseren denk ik.
Lokaal zou je ook 's kunnen kijken naar opensource initiatieven op dit vlak:
Open LivePerson bijvoorbeeld. Het Vredespaleis is met PHP Live, maar werken nu met Meebo.com

ArtsgnoJ zei

De evaluatie van het BHIC staat op Box.net. Die van het Nationaal Archief is nog in de maak, voor zover ik weet.