woensdag 7 april 2010

#17 De Eerste wet van Gossen

Het schijnt dat mensen die gebruik maken van sociale netwerksites een beetje verzadigd zijn. Het is niet dat ze willen stoppen, het is vooral dat ze niet lid willen worden van nóg meer sites. De verklaring is dan dat er simpelweg een grens is aan het aantal netwerken dat je kan onderhouden. En veel gebruikers hebben die grens nu bereikt.

Zou het? Of is er iets anders aan de hand? Zou het bijvoorbeeld kunnen dat we hier te maken hebben met de Eerste wet van Gossen - de wet van het afnemend grensnut? Dat wil zeggen dat naarmate men meer van iets heeft, het nut ervan terugloopt. Het zou me niks verbazen. Het is met die netwerksites tenslotte wel veel van hetzelfde: een profielpaginaatje, een fotoalbumpje, wat volgertjes of vriendjes, een discussietje.

Voor wie de ambitie heeft een community te stichten, maakt het wel verschil of je in de ene of de andere verklaring gelooft. Een aanhanger van de eerste verklaring zal immers eerder zijn heil zoeken bij bestaande netwerksites als Facebook, Linkedin of Hyves. Degene die in de tweede gelooft, zal het als zijn opdracht zien creatief te zijn en met iets heel nieuws te komen. Archieven hebben in dat geval een voorsprong. Ze hebben depots vol inspiratiemateriaal.

Het onderzoek dat de verzadiging constateerde, bracht trouwens ook aan het licht dat 28% van de internetgebruikers niet actief is op een sociaal netwerk. Er valt dus nog een wereld te winnen. Wedden dat er veel archiefbezoekers zitten onder die 28%.

2 opmerkingen:

23 Dingen zei

En daarom denk ik dat je als organisatie beter niet kan investeren in een eigen community op te bouwen, maar juist aan te sluiten bij bestaande. Dus... kom op met dat Facebookaccount van het GAR, nog meer activiteit op Flickr, ook richting andere gebruikers, en vraag overal wat ze van je willen, wat jij (= GAR) voor hen kan betekenen.

Maar die onderzoeken, ik kan me dat verzadigingspunt wel voorstellen. Heb mijn tax ook wel bereikt :)

ArtsgnoJ zei

Het mooie van al die kant-en-klare sociale netwerksites is dat je je eigenlijk geen buil kunt vallen. Komen de bezoekers niet, dan hef je je account gewoon weer op. Maar het is ook een beetje schieten met hagel. Ik vraag me af of je daarmee het maximale eruit kunt halen. Zelf behoor ik ook tot die 28% die niet is aangesloten bij een sociale netwerksite. Het Stadsarchief Amsterdam heeft een voorbeeldige Facebookpagina. Toch is dit niet de opzet die mij verleidt een actieve deelnemer te worden. Maar misschien ben ik wel een ontzettende Eigenheimer.